Blått ljus: Hur ljuset från skärmar påverkar din sömn

Uppdaterad: 20 aug, 2022

Sidan kan innehålla reklam genom annonslänkar.

Blått ljus från mobiltelefonens skärm
Källa: Unsplash

Använder du mobiltelefonen ända fram till läggdags, kanske till och med efter att du lagt dig i sängen? Då är du inte ensam. Men det blåa ljuset från skärmen kan ha en negativ påverkan på din sömn. Eller, hur är det egentligen med den saken?

I den här artikeln går vi till botten med vad blått ljus är, vad den senaste forskningen säger om hur det påverkar dig. Vi besvarar även vanliga frågor som ifall blått ljus kan vara farligt, vilka typer av enheter som ger ifrån sig blått ljus. 

Till sist, borde du begränsa din exponering mot blått ljud, och i så fall hur?

Vad är blått ljus?

Utan att gå in på djup teknisk nivå så kan man sammanfatta det såhär: ljus består av strålning som är en osynlig typ av energi. I allt ljus finns ett spektrum av olikfärgade ljusstrålar. 

De olika färgerna på ljus har olika effekt på oss. Blått ljus, som egentligen även innefattar andra nyanser (som till exempel lila, turkos, etc), är ljus som kännetecknas av att ge energi. Blått ljus förhöjer uppmärksamheten och ger dig lite av en kick.

Blått ljus finns i vanligt solljus och är inget konstigt. Men i och med hur vi idag använder oss av skärmar så ökar exponeringen mot blått ljus. Det kan vara särskilt besvärligt när det är dags att sova. 

Vad säger forskningen om blått ljus

Den allmänna uppfattningen är att det blåa ljuset vi utsätts för när vi tittar på skärmar innan läggdags har stor risk att störa insomningen (se till exempel den här studien från Tuebingens universitet). 

Det är som att hjärnan luras att tro att det aldrig blir natt, och därför kämpar kroppen emot den naturliga tröttheten.

Samtidigt finns det flera forskningsstudier som pekar på att blått ljus från skärmar har liten eller ingen påverkan på vår sömn.

Dagsljus som motkraft

Forskare vid Uppsala universitet gjorde 2016 en studie där fjorton deltagare först fick spendera samma 6,5 timmar i ett starkt ljussatt rum utan fönster. Därefter fick de i två grupper läsa samma bok, antingen på en läsplatta eller en fysiskt bok. 

Nivåer av melatonin (sömnhormon) mättes löpande och deltagarna fick självskatta hur sömniga de var. 

Slutsatsen som drogs var att det inte gick att se någon skillnad på grupperna, och att det blåa ljuset från läsplattan alltså inte hade någon direkt effekt. 

Tillräckligt med sömnhormon kunde produceras från tiden i den starka belysningen. Det ger stöd till teorin om att vanligt solljus räcker till för att motverka effekten av det extra blåa ljuset från skärmar.

Hur du påverkas av blått ljus

Det är idag svårt att säkert säga om blått ljus har någon direkt påverkan på sömnen eller insomningen. Mer forskning behövs för att veta säkert.

Vad man däremot kan tänka sig har betydelse är vad du gör på en läsplatta eller mobiltelefon i samband med läggdags. Det är till exempel fullt rimligt att ha svårt att slappna av om det sista du gör innan sömnen är att gå igenom jobbmail. 

Därför är det för de allra flesta en god idé att låta bli att använda sig av mobiltelefoner precis innan du ska sova, eftersom det helt enkelt kan jaga upp dig i onödan.

Är blått ljus farligt?

Blått ljus är inte farligt utan är en naturlig del av vardagen och finns i stort sett överallt, hela tiden. 

Du behöver inte vara orolig för att vara utsatt för blått ljus. Men du kan ändå av andra skäl må bra av att försöka hålla din skärmtid på en rimlig nivå.

Vilka enheter ger ifrån sig blått ljus?

Blått ljus finns som sagt var överallt, även i helt vanligt solljus eller de elektriska ljuset från en lampa. Men det vanligaste man brukar tänka på som eventuellt avger onaturligt mycket blått ljus (för att vara på kvällen/natten) är huvudsakligen:

  • Mobiltelefoner
  • Läsplattor
  • Datorer
  • TV-skärmar

Det är en bra vana att låta bli att använda sig av någon av dessa under sista timmen innan du går och lägger dig, så att du varvar ner från intrycken som du får under dagen.

Sammanfattning

Det är väldigt vanligt att använda sig av mobiltelefoner eller titta på andra skärmar precis innan man ska sova. Många har hört om att det är dåligt och att det blåa ljuset kan rubba insomningen.

Forskningen är inte entydig, så det går inte att säkert säga om det finns ett samband mellan blått ljus och sömnsvårigheter. Däremot är det lätt att tänka sig att det du gör på telefonen kan stressa upp dig och få dig upp i varv. Det i sin tur kan göra det svårt att somna.

Gör det till en vana att låta bli skärmar inför läggdags, främst för att det är skönt att varva ner och koppla bort från intryck som kommer från det konstanta flödet.

CJ

CJ

Jag grundade Sömntuta.se för att få utlopp för mitt intresse för hälsa och sömn. Som nörd i allmänhet och pryltokig i synnerhet kan jag inte låta bli att vara intresserad av tekniker och prylar som bidrar till bra sömn. Sov gott!
Ta steget mot bättre sömn

Ta steget mot bättre sömn

Bli en del av vår gemenskap och få första tjing på tips och råd om hur du kan förbättre din sömn. Helt gratis!

 

Ps. Vi är sparsamma med våra utskick, du kommer bara få e-post från oss när vi har något intressant för dig att läsa.

Härligt! Nu är du en del av Sömntuta-gemenskapen!